Ermiş







Halil CİBRAN diye bir adamın yazdığı bir filmi seyrettim. Büyük şeyler söyleyen bir adam. Sevmem ben öyle adamları. Büyük şeyler söyleyen adamlar küçük şeylere söyleyen bizleri fazla dikkate almazlar. Sadece söyledikleri şeylerin büyüklüğü ve mükemmelliği ile ilgilenirler genelde. Gerçi kendisi filmde, çiftçiyle onun arasında bir fark olmadığını iddia ediyordu ama filmi seyretseydi kendisi bile inanmazdı buna eminim. Herkesin sevgilisi filmde kendisiyle özleştirdiği prophet. Ermiş diye çevirmişler peygambere hakaret olmasın diye herhalde ya da benim ingilizce seviyem yetersiz. Fazlasıyla- olabildiğince mütevazi. Eski bir arkadaşım fazla mütevazilik ukalalıktan gelir demişti. Neyse. Lübnanda doğmuş; ABD de ölmüş- Amin Maalouf gibi- o Fransa ama- O da çok satmak için uğraşmış heralde, tüm zamanların en çok satan 3. şairiymiş Shakespeare ve Laoziden sonra- Wikipedianın yalancısıyım. Resim de yapıyormuş söyledi. Az gelişmiş ülke insanı aydını gibi geliyor bana biraz arap ya sonuçta- Orta çağ avrupası gibi ne yapacağını bilememiş, Bacon,  Da vinci ya da Locke filan işte her şeye sarmış ve çağına göre de -haliyle- büyük işler başarmış. Ama adam ılımlı din modunda bir şeyler söylüyor yine çağına göre. Gerçi o çağda islam günümüze göre çok daha başarılıydı heralde. Bir çok catchphrase denilen şey var filmde ve tabi ki kitabında batı kültürüne hitap edebilecek ve twitter'da paylaşılabilecek. Güzel mi güzel tabi. İnsanı düşünmeye sevk ediyor. Ama bir zamanlar edebiyat olan şeyin sadece güzel şeyler yazma sanatı olduğunu da destekliyor biraz da. - Dostoyevski hariç- O zamanlar çoğunlukla cahil olan insanlara ne kadar yüce cümleler kurarsan o kadar büyük bir yazar olurdun. Fazla ileri gitmemek şartıyla Ömer Hayyam gibi. Neyse günümüzde de fazla bir şey değişmemiş zaten. Peki ben kimim de sorguluyorum "ve siz aşk yolunu yönlendirebileceğinizi zannetmeyim, çünkü aşk sizi buna layık görürse sizin yolunuzu yönlendirir" cümlesini. Bilmiyorum belki ben de bir şeylerin beni yönlendirdiğini biliyorum ve yazıyorum. Belki Halil Cibran gerçekten büyük bir insan. Ama ben inanmıyorum ki kimsenin büyük olabileceğine- filmdeki gibi- herkes insan senin benim gibi- bazıları daha iyi kullanabiliyor aklını sadece.

Yorumlar